Siun sote avaa koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon kaksi uutta digitaalista palvelua 15.9.

Digialustan kiireetön viestintä pähkinänkuoressa:

• Lataa Siun soten sovellus älypuhelimeesi sovelluskaupasta (sovellus maksuton)
• Rekisteröidy sovellukseen verkkopankkitunnuksilla
• Liitä huollettavasi / puolesta asiointi
• Laita puhelimeesi asetuksista Siun soten sovellusilmoitukset päälle
• Terveydenhoitaja voi tämän jälkeen vastata kysymyksiisi tai viestiä kanssasi tietoturvallisesti huollettavasi 
terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa
• Voit palauttaa kyselylomakkeita terveystapaamiseen tai huollettavasi mahdolliseen jatkotutkimukseen liittyvissä 
asioissa

https://www.siunsote.fi/asiointikanava/digitaaliset-palvelut/ ja https://www.siunsote.fi/wp-content/uploads/2024/11/Siunsote_ICT_ASIAKAS_Ohje_nain_asioit_digitaalisissa_palveluissa_toisen_henkilon_puolesta.pdf

Kiireetön asiointikanava lapsen puolesta asiointiin

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kiireettömän asiointikanavan kautta oppilaiden ja opiskelijoiden huoltajat voivat asioida 
lapsen terveyteen liittyvissä asioissa ajasta ja paikasta riippumatta. Jatkossa kaikki terveysasiat hoidetaan digitaalisten 
palvelujen avulla, sillä koulujen ylläpitämää Wilma-järjestelmää ei voi käyttää tietosuojasyistä terveysasioiden 
hoitamiseen
. Huoltaja voi lähettää kiireettömän viestin, joka voi koskea esimerkiksi lapsen määräaikaistarkastusta, laajaan 
terveystarkastukseen liittyvän lomakkeen täyttämistä tai lasta koskevia muita terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita tai 
palveluja. Viestiin vastataan neljän arkipäivän kuluessa. 

Käyttääkseen kiireetöntä asiointikanavaa huoltajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Siun soten digitaalisiin palveluihin. Siun 
soten digitaalisia palveluja voi käyttää paikasta riippumatta matkapuhelimeen tai tablettiin ladattavan mobiilisovelluksen tai 
tietokoneen selaimen avulla. Huoltajille suositellaan palvelun käyttöä matkapuhelimeen ladatun mobiilisovelluksen avulla, 
jotta palvelun toiminnallisuudet kuten tieto lähetettyyn viestiin vastaamisesta toimivat parhaiten. Huoltajien asiointi 
tapahtuu digitaalisissa palveluissa aina tunnistautuneena mutta asioimalla lapsen puolesta: lapsi täytyy lisätä digitaalisissa 
palveluissa omaan profiiliin, jotta lapsen asioiden hoitaminen on mahdollista. Siun soten digitaalisiin palveluihin sekä 
puolesta asiointiin voi tutustua osoitteessa siunsote.fi/digi

Kiireettömään asiointipalveluun pääsee digiasioinnin palveluista valitsemalla Terveyspalvelut – yhteydenotto 
terveydenhoitoon –otsikon alta kohdan Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto. Viestin lähettäminen alkaa lyhyellä 
esitietokyselyllä, jossa valitaan lapsen koulun nimi. Näin viesti ohjautuu suoraan lapsen koulun terveydenhoitajalle. 

Reaaliaikaisessa chatissa keskustelua anonyymisti ilman tunnistautumista

Chatin kautta oppilaat ja opiskelijat voivat keskustella koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien kanssa 
nimettöminä. Chat-palveluun pääsee osoitteen siunsote.fi/digi kautta valitsemalla Asioi nimettömästi. Tämän jälkeen 
siirrytään digiasioinnin palveluista Terveyspalvelut – yhteydenotto terveydenhoitoon –otsikon alta kohtaan Koulu- ja 
opiskeluterveydenhuolto. Chat-palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 14–15.30. Koulujen loma-aikana palvelu 
on suljettu.
Chat-palvelu on tarjolla oppilaille ja opiskelijoille ympäri maakuntaa, asuinpaikasta riippumatta. Halutessaan myös oppilaiden 
huoltajat voivat käyttää chat-palvelua kysyessään koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon liittyviä asioita yleisellä tasolla. 

Vaikka moni koulu onkin rajoittanut kännyköiden käyttämistä, chat-palvelua voi käyttää koulupäivän jälkeen. Seuraamme ja 
arvioimme palvelun käyttöä ja jatkamme palvelun kehittämistä kokemusten perusteella.

Syysterveisin Siun soten koulu- ja opiskeluterveydenhuolto