Digialustan kiireetön viestintä pähkinänkuoressa:
• Lataa Siun soten sovellus älypuhelimeesi sovelluskaupasta (sovellus maksuton)
• Rekisteröidy sovellukseen verkkopankkitunnuksilla
• Liitä huollettavasi / puolesta asiointi
• Laita puhelimeesi asetuksista Siun soten sovellusilmoitukset päälle
• Terveydenhoitaja voi tämän jälkeen vastata kysymyksiisi tai viestiä kanssasi tietoturvallisesti huollettavasi
terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa
• Voit palauttaa kyselylomakkeita terveystapaamiseen tai huollettavasi mahdolliseen jatkotutkimukseen liittyvissä
asioissa
https://www.siunsote.fi/asiointikanava/digitaaliset-palvelut/ ja https://www.siunsote.fi/wp-content/uploads/2024/11/Siunsote_ICT_ASIAKAS_Ohje_nain_asioit_digitaalisissa_palveluissa_toisen_henkilon_puolesta.pdf
Kiireetön asiointikanava lapsen puolesta asiointiin
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kiireettömän asiointikanavan kautta oppilaiden ja opiskelijoiden huoltajat voivat asioida
lapsen terveyteen liittyvissä asioissa ajasta ja paikasta riippumatta. Jatkossa kaikki terveysasiat hoidetaan digitaalisten
palvelujen avulla, sillä koulujen ylläpitämää Wilma-järjestelmää ei voi käyttää tietosuojasyistä terveysasioiden
hoitamiseen. Huoltaja voi lähettää kiireettömän viestin, joka voi koskea esimerkiksi lapsen määräaikaistarkastusta, laajaan
terveystarkastukseen liittyvän lomakkeen täyttämistä tai lasta koskevia muita terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita tai
palveluja. Viestiin vastataan neljän arkipäivän kuluessa.
Käyttääkseen kiireetöntä asiointikanavaa huoltajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Siun soten digitaalisiin palveluihin. Siun
soten digitaalisia palveluja voi käyttää paikasta riippumatta matkapuhelimeen tai tablettiin ladattavan mobiilisovelluksen tai
tietokoneen selaimen avulla. Huoltajille suositellaan palvelun käyttöä matkapuhelimeen ladatun mobiilisovelluksen avulla,
jotta palvelun toiminnallisuudet kuten tieto lähetettyyn viestiin vastaamisesta toimivat parhaiten. Huoltajien asiointi
tapahtuu digitaalisissa palveluissa aina tunnistautuneena mutta asioimalla lapsen puolesta: lapsi täytyy lisätä digitaalisissa
palveluissa omaan profiiliin, jotta lapsen asioiden hoitaminen on mahdollista. Siun soten digitaalisiin palveluihin sekä
puolesta asiointiin voi tutustua osoitteessa siunsote.fi/digi
Kiireettömään asiointipalveluun pääsee digiasioinnin palveluista valitsemalla Terveyspalvelut – yhteydenotto
terveydenhoitoon –otsikon alta kohdan Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto. Viestin lähettäminen alkaa lyhyellä
esitietokyselyllä, jossa valitaan lapsen koulun nimi. Näin viesti ohjautuu suoraan lapsen koulun terveydenhoitajalle.
Reaaliaikaisessa chatissa keskustelua anonyymisti ilman tunnistautumista
Chatin kautta oppilaat ja opiskelijat voivat keskustella koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien kanssa
nimettöminä. Chat-palveluun pääsee osoitteen siunsote.fi/digi kautta valitsemalla Asioi nimettömästi. Tämän jälkeen
siirrytään digiasioinnin palveluista Terveyspalvelut – yhteydenotto terveydenhoitoon –otsikon alta kohtaan Koulu- ja
opiskeluterveydenhuolto. Chat-palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 14–15.30. Koulujen loma-aikana palvelu
on suljettu.
Chat-palvelu on tarjolla oppilaille ja opiskelijoille ympäri maakuntaa, asuinpaikasta riippumatta. Halutessaan myös oppilaiden
huoltajat voivat käyttää chat-palvelua kysyessään koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon liittyviä asioita yleisellä tasolla.
Vaikka moni koulu onkin rajoittanut kännyköiden käyttämistä, chat-palvelua voi käyttää koulupäivän jälkeen. Seuraamme ja
arvioimme palvelun käyttöä ja jatkamme palvelun kehittämistä kokemusten perusteella.
Syysterveisin Siun soten koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Julkisesti, opettajille, opiskelijoille, henkilökunnalle, huoltajille ja johtokunnalle